Håndtverk

Geteld og vikingtelt

Dette er noe jeg har hatt lyst til å lage, men har lagt på is etter som det ikke akkurat er noe man drasser med seg på ryggen. Og jeg har ikke bil. Og om jeg hadde en så ville det ikke hjelpe for jeg kan ikke engang kjøre en. 🙂

Mens jeg nå fremdeles var så optimistisk at jeg trodde vi skulle sy telt samlet jeg jo alikevel inn informasjon om hvordan man skulle gå frem. Den mest lettfattelige beskrivelsen om geteld eller saksisk telt fant jeg hos Ydalir Vikings.

geteld_mimblesblogspot
Geteld
geteld02_wood_dragon
Geteld på Lofotr
geteld_wood_dragon
Detalj av geteld på Lofotr

 

Selv om dette teltet er mest komplisert å lage så er det definitivt det teltet som er enklest å transportere. Dersom du ikke gidder å lage dette teltet selv så kan du bestille et hos Blue Draco. Teltene hans ser kjempefine ut, men han sier ingenting om pris så de koster nok skjorta. Han lager også kjempefine bannere i silke, så siden er absolutt verdt å se på.

Den andre typen telt er nordisk vikingtelt, basert på funn fra Oseberg. Ravensgard har en masse relevant informasjon om dette…og om en masse annet også…veldig informativt om mange ting. Stativet trenger ikke å være særlig komplisert, og gavlfjølene lar seg lett bytte ut med mere utskjærte varianter dersom man skulle få ånden over seg.

vikingtelt_wood_dragon
Vikingtelt fra Lofotr

Jeg kunne godt ha tenkt meg noe sånt som under her…men innser at for å få det med meg måtte jeg vel enten ha lastebil eller dra i viking selv og trellbinde en skokk mennesker som kunne bære det for meg. Jeg har tross alt vært på tur alene med et to-manns militærtelt av bomullskanvas og det stakkars lille teltet holdt på å drepe meg.

inside_donk_bar_flickr
Inne i høvdingteltet

En ting jeg spesielt lærte fra den turen er at det er LURT å ha med seg noe som avgir varme. Hvis ikke kan man nemlig oppleve duskregn om morgenen. Inni teltet. Ikke så kos.

 

Legg igjen en kommentar

