Klubben

No kommer spent!

Sett dere godt til rette nå, for her kommer masse tekst og INGEN
bilder.

Ettersom ikke alle var på trening i går skal jeg ta dette fra begynnelsen av. Jeg ber på forhånd om forståelse for at jeg muligens tidligere kan ha rota litt med rekkefølgen, det har den direkte årsak at jeg nok var en smule opphisset ved tanken på hva som var i ferd med å skje.

Altså: for ettpar måneder siden, (sånn cirka), kom en litt perifer venninne av meg innom meg på jobb for å se på butikken. Hun gikk på nybegynnerkurs hos oss sammen med sønnen sin for ett par år siden, og derfor begynte vi å snakke litt om bueskyting. Hun kunne da fortelle at hun for ikke lenge siden hadde snakket med en venn som var i ferd med å starte et slags laug av trad-bueskyttere og historikere, med vekt på håndtverk og diverse andre ting som ville være uhyre relevant for Fløya. Jeg fikk navnet hans, og søkte etter ham i telefonkatalogen…men fant ikke noe med 100% treff.

Ettersom jeg visste at han var arkeolog så skrev jeg en annonse på universitets virtuelle oppslagstavle, og søkte likesinnede. Jeg ringte etter en tid også til Tromsø Museum for å høre om de visste noe, men dette var ufruktbart. Sistnevnte virker litt merkelig nå i ettertid, men det var iallefall den beskjeden jeg fikk da.
Etter enda noen uker fant jeg ut at jeg måtte prøve igjen, og brukte da Google isteden. Og hei hopp…der var han sannelig! Og der var en Facebookgruppe som het Tromsø Tradisjonsbuelaug! Jeg sendte Gøran, som mannen heter, en laaaaang og antageligvis litt uforståelig SMS, og klikka «become a fan» på FB-gruppa fortere enn svint!. Men Gøran svarte ikke med en gang, og da han gjorde det dagen etter måtte det litt forklaring til fra min side på hva det var jeg ville. Jeg fikk da beskjed om at de skulle ha et kafe-møte straks og at de kom til å diskutere hva slags struktur lauget skulle ha.

Da meldinga kom på FB og de annonserte at de ville melde seg inn i NBF fant jeg det betimelig å ringe Gøran og fortelle om Fløya. Men Gøran visste godt om Fløya, og ble nesten litt streng i stemmen da han forklarte at han og en kompis var blitt avvist av «en dame med en viss autoritet» der oppe da de hadde kommet dit med trebuene sine. For Fløya ville sannelig ikke ha noen tradisjonelle skyttere nei. Og ikke barn under 14 år. Og det likte han ikke noe særlig.

Hvilket jeg godt kan forstå, jeg ble helt satt ut….og ikke kunne jeg for mitt bare liv huske å ha sagt noe sånt, for ikke å snakke om at det ville vært fullstendig unaturlig! Helt til jeg skjønte at det var de forrige lederne som hadde gitt ham denne temmelig bryske og ekskluderende meldinga. Da jeg hadde fått fortalt at disse folkene ikke lenger var en del av klubben, at det faktisk nå skytes overveiende med tradisjonelle buer, og at vi for det meste holder på med de sammen tingene og vil det samme som dem, ble han med en gang mild i røsten. Eller kanskje ikke mild er det rette ordet. Mildt opphisset er kanskje mere dekkende. Særlig da det ble klart at de ikke har noe sted å skyte innendørs, mens vi har MASSER av plass. Så han måtte snakke med ettpar av de andre gutta i lauget om dette.

Og dermed rullet ballen fryktelig fort, det ble posta beskjed på FB om å sjekke bloggen vår, og avtalt møte i gammen ved Tromsø Museum for å diskutere framtida for oss alle i lag. Jeg ringte da til Hallvard og medelte at jeg hadde funnet ca. 20 bueskyttere. Han ble nok litt overrasket.

Vi har vært på dette møtet i kveld, Magnus, Hallvard og jeg, og møtt 6 av medlemmene i klubben. Lauget deres består mye av folk som enten jobber eller studerer ved universitetet. Der er arkeologer og historikere. De er interesserte i å drive med gammelt håndtverk, lage utstyr til bueskyting og annet, dra på turer eller arrangere sammenkomster, grave kokegroper og steike kjøtt und so weiter. Har også tilgang til smie i Nordreisa. (tror jeg det var, går litt rundt for meg.)

Så…det som skjer først nå er at lauget kommer på besøk til oss i hallen så snart de nye skytemattene er på plass. Dernest har lederne deres oppfordret de som ønsker å ha et sted å skyte inne til å melde seg inn i Fløya Bueskyttere. Potensielt kan vi få 20 nye medlemmer, et reelt tall er alikevel 15. Instruktørene våre vil kjøre kurs for de som ønsker medlemsskap slik at de blir tilmeldt NBF og kan delta i konkurranser. Andre aktiviteter relatert til skyting vil bli diskutert videre utpå nyåret. Det kan hende at Fløya blir arena for bueskyting, mens lauget blir mye håndtverk og sosialt samvær…og utendørs skyting i de periodene som tillater det.

Så nå sitter jeg her og stinker bål, men er temmelig fornøyd med tingenes tilstand. 🙂 Det blir altså MYE kursing fremover. Men dette kommer til å bli kjempebra. Vi kan tilføre hverandre en hel masse! 🙂

Vi vil takke lauget for at vi fikk komme på besøk, og ønsker dem hjertelig velkommen til oss på nyåret!

2 thoughts on “No kommer spent!”

  1. Sånn bare i tilfelle de siste aktivitetene mine i klubben skulle ha gitt noen inntrykk av at jeg egentlig er ganske voksen av meg, skal jeg respondere på denne måten: Dritkult!! 😀

    Jeg har vært i en semi-komatøs tilstand de siste ukene pga. eksamen, så dette er litt overveldende. Jeg har ansett meg selv som rimelig optimistisk når det gjelder fremtidig fremgang, men dette overgår alle håp og forventninger. Jeg er veldig med på å prøve å få til et best mulig samarbeid mellom disse to gruppene. 🙂

Legg igjen en kommentar

