Opplevelse, Skandinavisk og europeisk historie

Tønsviking Middelaldertun

Som dere alle sikkert vet er det ikke så lett å finne folk i denne byen som deler interessen som mange i denne klubben har for historie, våpen og håndtverk. Folk som oss organiserer seg liksom ikke, vi sitter hjemme i stua vår og pusler med tingene våre, og blir ofte sett på som en anelse sære. For et par år siden oppdaga vi ved en ren tilfeldighet at en familie hadde satt opp et middelaldertun i Tønsvika. Vi ante ingenting om at vi hadde sånt i vår midte, og ble selvfølgelig både overrasket og en smule opphisset. Ja iallefall jeg da. Jeg satte himmel og jord i bevegelse for å finne tak i disse folkene, og enden på visa var at vi hyrte oss i middelalderklær og dro opp dit en vakker høstdag, tungt bevæpnet.

Nå var de uheldigvis ikke tilgjengelige akkurat den dagen, men vi hadde en fin utflukt, spiste lunch på tunet og tok endel bilder.

Jeg har kikket innom nettsida deres ettpar ganger i tiden som har gått etterpå, så jeg har fått med meg at de er godt i gang med catering og andre arrangementer.

I dag dukket Tønsviking Middelaldertun opp på fjesboka mi. Så da var det bare å trykke på knappen, og noen timer etterpå hadde jeg den første meldinga fra Jan Reidar i innboksen min. Han er faktisk nå i ferd med å etablere seg som gullsmed der oppe, de bygger ut med en gildehall med plass til 50 gjester, og utvider tilbudet sitt ellers også. I den forbindelse tenkte jeg at det kunne være en bra ting å presentere dette utmerkede lokale tiltaket her inne, og kanskje foreslå en utflukt opp dit når snøen har smelta?

Legg igjen en kommentar

