Blog, Håndtverk

Håndtverksgruppa

Nå fant jeg det jeg lette etter…input fra lokalhistoriker tilside…det kom aldri. Tålmodighet er en dyd. Har jeg hørt. 😉

Nedenfor her sakser jeg fra en artikkel jeg fant i dag på Norsk Språkråds nettsider. (scroll nedover til pkt.9)

«I mange kommuner finnes det lokalhistoriske publikasjoner med navneforklaringer, og hvis en går inn på internettadressen til Norske Gaardnavne , vil en finne forslag til forklaring på de fleste gårdsnavnene. Et greit oversiktsverk er Norsk stadnamnleksikon (4. utg. 1997), som tar for seg ca. 6000 av de vanligste stedsnavnene i landet.»

«Bynavnene er til dels gamle gårdsnavn eller naturnavn, således Tromsø som går tilbake på Troms ’øya i strømmen’. Dette gamle navnet ble tatt som fylkesnavn i 1919.»

Noen av dere var til stede da jeg først lanserte denne ideen, den gangen basert på litt usikre funn på nett. Informasjonen jeg fant der sa at stedsnavnet Tromsø selvfølgelig kommer fra Troms, som kommer fra gammelnorsk «trum» eller «strum/straum». Som jo betyr strøm…derav «øya i strømmen.»

Jeg forslår derfor at håndtverksgruppa kalles «Straumeyjar» med en beskrivende undertittel. Jeg har googlet dette navnet og det kleber ikke noe negativt til det. Det eneste jeg fant var noen sider i forbindelse med Færøyene. Det er imidlertid såpass universelt at jeg synes det kan brukes om en gruppe som har tilhørighet i Tromsø.

Når jeg søkte i Brønnøysundregisteret finnes det heller ikke noe registrert der med dette navnet. 🙂

Når det gjelder undertittel tenkte jeg først «tradisjonelt håndtverk», men fikk den tanken i hodet at dette jo også er svært vidtfavnende og kan misforståes …tradisjoner skapes jo av dagens mennesker også. 🙂 Et par andre forslag dukka fram mens jeg skrev dette:

  • viking and medieval crafting
  • ancient crafts alive
  • håndtverk fra en annen tid

Kommer ikke på flere forslag akkurat nå…men av disse liker jeg «ancient crafts alive» best. I motsetning til navnet er det internasjonalt, ikke for langt og beskriver hva vi gjør uten å definere det FOR nøyaktig.

Så hva synes dere om navnet? Noen som har hatt en åpenbaring i ferien? Eller andre forslag til undertittel?

5 thoughts on “Håndtverksgruppa”

  1. That’s good! 😀 Hallvard is also ok with Straumeyjar. Can I assume that’s a wrap since it is us 4 who will be in the core of the group at least for the year to come?

Legg igjen en kommentar

