Diverse

Økonomisk (r)evolusjon

Jeg hadde et møte med Magne tidligere denne uka, der hovedtema var klubbens økonomi. Vi kom fram til følgende forslag for nytt system, som jeg vil ha feedback på. Kort fortalt, vi får mye mer kontroll over økonomien vår, og vi tar tilsvarende mye mer ansvar for å holde orden i den.

De mest vesentlige punktene er disse:

– Vi begynner å betale husleie til Fløya (30 000 i året).

– Medlemskontigentene går inn til oss, minus administrasjonskostnader (500 per hode per år).

– Vi beholder 100% av dugnadsinntektene. I motsetning til mitt tidligere, ganske ivrige innlegg, var det meningen at Fløya beholdt disse inntektene som kompensasjon for manglende husleie.

– Vi dekker ordinære utgifter selv, og beholder ordinære inntekter selv.

– Ifølge Fløyas regnskaper, tok vi med oss et underskudd på rundt 5000 fra ifjor.

Alt i alt, tror jeg dette vil gagne oss i stor grad, ikke minst fordi alt av uklarheten vi har hatt de siste årene, nå vil forsvinne. Denne økonomiske kontrollen krever naturlig nok litt mer innsats fra våre fryktløse administratorer, men dette skal jeg i overskuelig fremtid ta meg av. Jeg har satt sammen et budsjettforslag, som trenger godkjenning av våre mer erfarne medlemmer, spesielt når det gjelder hvor mye vi må regne med i utstyrskostnader i år. Jeg kommer på trening på mandag for å prate med folk i mer detalj om dette.

Rammen til venstre viser selve budsjettet, mens rammene til høyre viser delbudsjettene som brukes for å komme fram til tallene i hovedbudsjettet. Tallene er ikke spikret; jeg trenger feedback på dem fra medlemmer som har hatt med slike ting å gjøre før. Jeg har gått utifra at vi beholder antall medlemmer som vi har nå, ut året. Jeg tror anslaget på dugnadsinntekter er litt lavt, og jeg har ikke antatt at vi blir å holde noen arrangementer utover to nybegynnerkurs med 6 betalende medlemmer hver. Altså, med god innsats fra oss i år, burde vi være i stand til å komme inn på plussiden, og dermed ha penger tilgjengelig for andre ting, som sosiale sammenkomster eller støtte for å reise på stevner.

Hva tenker dere?

(Ser jeg har glemt å ta med at vi betaler medlemskontigent i NBF, men har heller ikke tatt med inntekter fra drop-in.)

3 thoughts on “Økonomisk (r)evolusjon”

  1. Æ syns d et skritt i rikti retning! D eneste æ sånn i farta har t kommentar e at æ syns 500,-/hode i adm.kostnada høres mye ut…når dem tross alt kommer t å ha mindre kostnada m oss enn dem har i dag. :p Men vi snakke mer om d på mandag, så går vi igjenna et reelt budsjett førr utgifta åsså. Flink du e Jørgen! Snakka dåkker mer om d der m deling av hall m andre lag? Å evt. navne endring førr oss?

  2. 500 per hode per år, er det de tar hos alle fotballagene, så jeg regner med det ikke er stort å gjøre med. Ang. navneendring: Magne så hva vi mente, men syns det er viktig at klubbnavnet tydelig reflekterer at vi er del av Fløya. Han oppmuntrer oss til å være kreative og prøve å finne et navn som både inneholder Fløya og gir oss det vi vil ha.

    Angående å dele med andre lag, så er det uten tvil noe Fløya vil, fordi det øker verdien på arealet for dem. Men jeg forstod det slik at det med hundeklubben i utgangspunktet ikke er en langvarig ordning, og at det med skytterlagene kommer helt an på det med avluftning og støydempning.

    Et par andre punkter jeg tenkte å ta opp på mandag, men som jeg kan nevne nå: Magne skulle se om han fant noe filt vi kan henge opp for å lage vegg. Han antok at straks vi har det, vil det bare være snakk om at et par stykker tar på seg jobben med å feste en vaier, og så er det bare å henge opp. Victor og Oscar har fått pengene sine. 🙂 Magne er litt skeptisk til drop-in-ordningen vår, så vi burde ha en gjennomgang av den, slik at den blir 100% oversiktlig, eventuelt gjøre endringer, nå som den betyr en direkte inntekt for oss.

  3. Jeg er fortsatt litt spent på i hvilken grad de har regnet med sine inntekter fra fylkeskommunen, uansett om vi ikke ser noe særlig til de, burde d absolutt gi oss gode fordeler.
    Det er nok også et tema Fløya fortsatt ikke vil snakke så høyt om, men det er midler som vi ikke skal glemm er dær…(i vår klubbs navn)

Legg igjen en kommentar

